Søk i denne bloggen

Følgere

onsdag

ARONIA - SVARTSURBÆR!


Aronia eller svartsurbær en en flott busk med hvite blomster om våren ,vakre høstblader og det beste av alt, nydelige sorte bær som kan høstes inn nå. Bærene er fulle av vitaminer og antioksydanter! Det sunneste er å lage råsaft , men også vin, gele, syltetøy og likør er noe av det de kan bærene brukes til. Det er med arona  som med rognebær, de er best etter en frostnatt. Her hos meg har fuglene begynt å spise av dem så jeg høster de nå og legger dem i fryseren og tar det opp når det passer. Her kommer en oppskrift jeg har tenkt å prøve:

EPLE OG ARONIAGELE
3 epler
3 dl vann
3 dl aroniabær
3 dl syltesukker
Skyll epler og bær og skjær eplene i biter. Legg alt i en kjele sammen med vann og kok i ca 10-15 min til eplene er møre. Klem istykker bærene med en gaffel. Sil gjennom et klede og kok så saften med sukker. Skum av om nødvendig, kok videre et par minutter og hell over på varme glass.

6 kommentarer:

Turid sa...

Svartsurbær er helt ukjent for meg, men de så gode ut!

Asbjørg sa...

Hei,svartsurbær har vi masse av her i borettslaget,men ingen er flinke til å bruke den.Takk for tips til hva man kan lage!

Anonym sa...

Jeg har lenge lurt på om de fristende bærene var spiselige - nå har jeg fått mange ideer til bruk. Gleder med til å prøve både råsaft og gele i første runde.

Anonym sa...

Har brukt denne oppskriften to ganger nå, den fungerer bra! Puttet oppi hhv nellikspiker og stjerneanis for å gi en ekstra piff, det ble veldig godt!

Unknown sa...

Hei

Hva mener du med syltesukker? Certo eller?
Takk for enkel og fin oppskrift :-)

Hilde sa...

Hva er syltesukker?